Мінрегіонбуд роз’яснює питання використання квартири під офіс, переводу квартири у нежитловий фонд.

  • 24.12.2014

перепланировка квартиры днепропетровскВідповідно до статті 150 Житлового кодексу УРСР (діє далі – Кодекс) громадяни, які мають у приватній власності, зокрема, квартиру, користуються для власного проживання і проживання членів їх сімей та мають право розпоряджатися цією власністю на свій розсуд: продавати, дарувати, заповідати, здавати в оренду, обмінювати, робити предметом застави, укладати інші не заборонені законом угоди.

Відповідно до статті 319 Цивільного Кодексу України (далі – ЦК України) власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

Аналогічна норма міститься у статті 6 Кодексу, відповідно до якої жилі будинки і жилі приміщення призначаються для постійного проживання громадян.

Відповідальність за неналежне використання житлового фонду та інші порушення житлового законодавства визначено, зокрема, статтею 189 Житлового кодексу Української РСР.

Переобладнання житлових приміщень/квартир для використання їх в інших цілях здійснюється у разі визначення їх непридатними для проживання з подальшим переведенням їх в нежилі.

Відповідно до статті 8 Кодексу переведення придатних для проживання жилих будинків і жилих приміщень у будинках державного і громадського житлового фонду в нежилі, як правило, не допускається. У виняткових випадках переведення жилих будинків і жилих приміщень у нежилі може здійснюватися за рішенням органів, зазначених у частині другій статті 7 Кодексу, а саме – непридатні для проживання жилі будинки і жилі приміщення переобладнуються для використання в інших цілях за рішенням виконавчого комітету обласної, міської (міста республіканського підпорядкування) ради.

Відповідно до статей 152, 154 Житлового кодексу Української РСР переобладнання і перепланування жилого будинку (квартири), що належить громадянинові на праві приватної власності, проводяться з дозволу виконавчого комітету відповідної ради.

Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження щодо контролю за використанням і утриманням об’єктів нерухомого майна усіх форм власності покладено на органи місцевого самоврядування.

У свою чергу, органи місцевого самоврядування на підставі вимог вищевказаних нормативно-правових актів встановлюють порядок подання, погодження і оформлення документів щодо переведення жилих приміщень у нежилі.

Отже, дозвіл на виконання робіт із переобладнання та перепланування житлових приміщень надається за рішенням виконавчих органів міських (районних) рад та за погодженням з органами містобудування та архітектури, санітарними і протипожежними службами. Проектна документація на переобладнання і перепланування квартир обов’язково погоджується з місцевими органами державного нагляду.

До того ж виконання таких робіт у багатоквартирних будинках, приміщення яких будуть використовуватись як нежитлові, повинно здійснюватися за згодою власника та співвласника будинку без обмеження їх інтересів і прав. Відповідальність за невиконання вказаних вимог передбачена статтею 150 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Як уже зазначалось, законодавством України питання переведення житлового фонду в нежитловий чітко не визначено. Тому воно регулюється в кожному регіоні (місті) локальними нормативно-правовими актами. Наприклад, в м. Києві відповідний Порядок містить загальні вимоги до здійснення такої процедури та підстави для її проведення.

Цим Порядком встановлено, що переведення житлових приміщень державної, колективної, приватної форм власності в нежитлові допускається в разі, якщо вони розташовані у цокольних, підвальних, напівпідвальних, перших та других поверхах житлових будинків і обладнанні окремим виходом. Такі приміщення можуть використовуватися для влаштування офісних та інших приміщень господарського призначення (магазини, косметичні салони, перукарні, майстерні тощо).

Будем благодарны, если Вы поделитесь этой статьёй в социальных сетях.